-Mindfulness

mindfulness1LR

Je kunt de wereld niet veranderen,

wel hoe je jezelf en de wereld ziet.

Mindfulness is een vorm van meditatie, wat staat voor opmerkzaamheid of aandacht. Met je aandacht in het hier en nu  in plaats van met je aandacht in het verleden of de toekomst te zijn. ER bewust zijn op dit moment.

Mindfulness is het tegenovergestelde van de hectiek waarin veel mensen leven, op de automatische piloot en routinematig, als persoon sta je letterlijk even stil bij het moment waardoor je voelt wat is. Vaak willen we een gevoel niet en duwen we het (onbewust) weg, waardoor het erger kan worden en de kans op geestelijke en lichamelijke klachten ontstaat. Ook leer je voelen wat je wilt en wat bij je past, dat is waar je energie van krijgt.

Waarom mindfulness? Het kan stress verminderen, bevorderd de slaap, vermindert piekeren, geeft een gevoel van rust, vrede, brengt balans en nog veel meer.

Geef jezelf dit levenslange super cadeau!

Voor uitgebreide informatie:

De moderne wetenschappelijke inzichten (John Kabat Zin) maken deel uit van deze manier om bewust in het leven te staan. Mindfulness is gebaseerd op de boeddhistische levensfilosofie, zonder te oordelen en zonder bijgedachten, als die er zijn en er ook mogen zijn, dan neem je ze waar en is dat, wat er is.

Lichaam en geest staan met elkaar in verbinding. Als je voortdurend alleen vanuit je gedachten leeft ben je niet in verbinding met je lichaam en de werkelijkheid. Het niet in verbinding zijn met je lichaam en het voortdurend na streven van iets anders dan de werkelijkheid resulteert in lichamelijke klachten, met als resultaat bijvoorbeeld een burnout of een depressie, voorkomen is beter dan genezen. Stress hebben we allemaal wel eens, met mindfulness kom je de tijden van stress makkelijker door,  het verhoogt flexibiliteit en veerkracht daardoor zal de stress een minder heftige impact op je leven hebben. Hierdoor kun je situaties als minder stressvol ervaren en een preventieve werking hebben.

Op sommige dingen in het leven hebben we geen invloed, het is lastig om er geen energie aan te geven. Door aandachtstraining leer je onder andere om dingen te laten voor wat ze zijn en te zien wat belangrijk voor je is.  Door verschillende oefeningen zal je in de loop van de tijd kunnen ervaren en bemerken dat je meer energie tot je beschikking krijgt. Je leert zo wat jou energie kost en wat jou energie geeft, dit is voor iedereen anders. Door meer in verbinding te zijn met je lichaam en dat wat er werkelijk in jou en om je heen is, kom je meer in contact met jezelf.  Zo word je bewust van wat je werkelijk nodig hebt, wat je voedt en waar je blij van wordt, zodat je beter voor jezelf en je omgeving kunt zorgen. Weten wat je nodig hebt!

De ademhaling verbind lichaam en geest. Adem is het symbool voor het leven. Spiritus is ‘adem’ in het latijn. Spiritualiteit is voeding voor de geest. Hier is niks zweverigs aan in tegenstelling wat veel mensen denken.

Door middel van mindfulness leer je je bewust en opmerkzaam te zijn van je adem.

Wat kan mindfulness je brengen?  Vitaliteit (fysiek, mentaal, emotioneel), emotionele balans, zelfregulerend vermogen, communicatie vaardigheid, empathie,  inzicht, mogelijkheid tot kiezen, vreugde, creativiteit en ontspanning.

Uit verschillende aantoonbare onderzoeken is gebleken dat mindfulness bij veel verschillende klachten kan helpen, hier een paar remedies: verlaging van de bloeddruk, afname risico hartinfarct, verlaging cortisol- en cholesterolspiegel, verhoging van concentratie, verbetering immuunrespons, verbeterde stofwisseling, stress verlagend, stress voorkomend, verhoogt de stresstolerantie en nog veel meer.


Meditatie icoon